Iggy Pop och Ensemble intercontemporain tilldelas 2022 års Polar Music Prize

Iggy Pop, född James Newell Osterberg, punkens legendariske gudfader, och Ensemble intercontemporain, världens ledande samtidsmusikensemble, tillkännages idag som mottagare av 2022 års Polar Music Prize.

Prisutdelningen äger rum tisdagen den 24 maj i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm och sänds live i TV4 klockan 20.00. Hela prisceremonin kan ses via TV4 Play från 17.30.

Iggy Pop

The Polar Music Prize 2022 tilldelas den amerikanske rockikonen James Newell Osterberg, känd för världen som Iggy Pop. Med sin epokgörande grupp The Stooges skapade Iggy Pop furiös rockmusik genom att smälta samman influenser från blues, frijazz och dånet från Michigans bilindustrier. Med sitt mod, utspel och raw power banade Iggy Pop vägen för punk och postpunk. Artister som Sex Pistols, Ramones, Blondie, Siouxsie and the Banshees, Joy Division och Nick Cave följde hans fotspår. Som soloartist har Iggy Pop aldrig stagnerat utan har i ett halvt sekel fört konstarten framåt. Iggy Pop är ”the chairman of the bored” som skildrar utanförskap med ett poetiskt språk. En helt unik artist som personifierar och förkroppsligar vad rockmusik handlar om.

Ensemble intercontemporain

The Polar Music Prize 2022 tilldelas den Paris-baserade Ensemble intercontemporain. Ensemble intercontemporain grundades av Pierre Boulez med stöd av Michel Guy (som vid den tiden var fransk kulturminister) i samarbete med Nicholas Snowman. Många mästerverk har tillkommit genom att tonsättare haft en särskild genialisk musiker eller ett enastående instrument i åtanke vid komponerandet. Ensemble intercontemporain är den samtida musikens egen Stradivarius som sedan 1970-talet inspirerat vår tids främsta tonsättare att skapa nya mästerverk. Den banbrytande ensemblen har med sin öppenhet för ny teknologi och samarbeten med andra konstarter fått en enorm betydelse för utvecklingen. Ensemble intercontemporain består av 31 solister och har en repertoar som nu omfattar över tretusen moderna verk. Genom sitt fokus på kreativitet, innovation och hög kvalitet, samt stora engagemang i unga människors musicerande, har ensemblen fört hela musikvärlden framåt.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION:
Tillkännagivandevideo, pressmeddelande med kommentarer från pristagarna, pressbilder och biografier finns tillgängligt på vår hemsida: www.polarmusicprize.org

OM POLARPRISET
I år är det 30:e gången som Polar Music Prize delas ut. Priset instiftades 1989 av Stig ”Stikkan” Anderson, en legend i den svenska populärmusikens historia. Stig Anderson var förläggare, textförfattare samt manager för ABBA och hade en nyckelroll i bandets fantastiska framgångar. Prisets namn är hämtat från Stig Andersons lika legendariska skivbolag, Polar Music.

Polar Music Prize hyllar musikens kraft och betydelse och delas ut till individer, grupper eller institutioner. Priset korsar musikaliska gränser och ska ges för betydande insatser inom musiklivet i stort. Tidigare pristagare inkluderar bland andra:
Paul McCartney, Patti Smith, Bob Dylan, Ray Charles, Metallica, The Afghanistan National Institute of Music (ANIM), Grandmaster Flash, Anne-Sophie Mutter, Stevie Wonder, Björk och Joni Mitchell för att nämna några få.