Pressmeddelande 2019-06-11
Polar Music Prize-ceremonin 2019

Idag delades Polar Music Prize ut i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm, för 28:e gången i ordningen. H.M. Konungen överräckte priset till årets pristagare Anne-Sophie Mutter, Grandmaster Flash och stiftelsen Playing For Change.

Pristagarna fick varsin glasskulptur formgiven av Efva Attling i samarbete med Orrefors, utöver prissumman på en miljon kronor vardera. Musikaliska hyllningar till pristagarna framfördes av bland andra Danny Saucedo, Mapei och Cecilia Zilliacus, tillsammans med Polarbandet under ledning av kapellmästare Svante Henryson.

Prismotiveringarna lästes av DJ Maseo från De La Soul, fjolårets pristagare Dr Ahmad Sarmast från The Afghanistan National Institute of Music samt Frank Briegmann, vd för det ikoniska skivbolaget Deutsche Grammophon. Ciceron var mezzo-sopranen och journalisten Boel Adler.

Ceremonin hedrades av gäster som H.M. Kung Carl XVI Gustaf, H.M. Drottning Silvia, Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel, Prins Carl Philip, Prinsessan Sofia, den tidigare Polarpristagaren Max Martin och kulturminister Amanda Lind, bland många andra.

Anne-Sophie Mutter tackade ingen mindre än Astrid Lindgren i sitt tal:

My special thanks on this day, however, are due to the incomparable Astrid Lindgren. Her Pippi Longstocking has been a role model for me since my childhood. Like no other literary figure, this red-haired girl showed me that females can be active and self-determined, finding their own path with creativity and wit. Living her own dreams, and daring to be different: at the time when I first read the Pippi Longstocking stories, that was not taken for granted when it came to girls and women. And, from a global perspective, it is still not to be taken for granted.

Banketten i Vinterträdgården bjuder nu fortsättningsvis på ett antal för kvällen specialkomponerade nummer. Uppträder gör bland andra Danny Saucedo, Mapei, Esther Kirabo, DJ Eka Scratch och Migdal Strings, som kommer mötas i unika konstellationer på scen. Dessutom uppträder Jelassi med debutsingeln “Keff båt”.

Den framstående koreografen Ambra Succi har satt samman ett hyllingsnummer till Grandmaster Flash som framförs av DJ Cheza, Damon Frost och ytterligare 25 dansare, The Extended Family.

Vid banketten bjuds gästerna på en meny komponerad av Grand Hôtels kökschef Jimmy Lappalainen. Dukningen är gjord av Grand Hôtel och Mateus. Porslin från Mateus och blomsterarrangemang från Grands Blomsterrum.

Polar Music Prize sänds direkt i TV4 med start kl 20.00.

Recommend this story!