TILLKÄNNAGIVANDE

2019 års mottagare av Polar Music Prize är:

ANNE-SOPHIE MUTTER, PLAYING FOR CHANGE OCH GRANDMASTER FLASH

Anne-Sophie Mutter

The Polar Music Prize 2019 tilldelas den tyska violinisten Anne-Sophie Mutter, känd som “the Queen of the Violin”. Hon växte upp i en liten by i Schwarzwald. Redan vid fem års ålder var det uppenbart att den fotbollsspelande flickan hade en exceptionell musikalisk begåvning. Som 13-åring fick hon provspela för Herbert von Karajan. Året efter började hon spela med Karajan och Berlinfilharmonikerna. Under årens lopp har flera av världens främsta moderna kompositörer specialskrivit musik till henne. Med sin Stradivarius under hakan är Anne-Sophie Mutter inte bara en temperamentsfull och riskvillig musiker, utan även en historieberättare. Som hon själv sagt: ”Music is only touching when it tells a story.” Med sitt brinnande engagemang för rättvisa berättar Mutter om musikens kraft och nyckelroll i världen.

Playing For Change

The Polar Music Prize 2019 tilldelas stiftelsen Playing For Change som ger barn världen över tillgång till musikutbildning. År 2002 startade Mark Johnson och Whitney Kroenke en rörelse vid namn Playing For Change, med den gemensamma övertygelsen att musik har kraften att överbrygga gränser och föra människor samman. 2007 grundades stiftelsen med samma namn, som ett sätt att ge något tillbaka till de samhällen som rörelsens engagerade musiker mött på sina resor. Sedan dess har The Playing For Change Foundation vuxit till ett globalt projekt som driver femton musikskolor runt om i världen och som hittills påverkat

15 000 barns liv och närmiljö. Playing for Change visar hur musik kan användas för att inspirera, bygga broar, bidra till positiv förändring och skapa förutsättningar för ett fredligare samhälle.

Grandmaster Flash

The Polar Music Prize 2019 tilldelas DJ:n och musikern Joseph Saddler, känd som Grandmaster Flash. Född på Barbados och uppvuxen i South Bronx, New York, skapade Grandmaster Flash ett helt nytt sätt att göra musik. Grandmaster Flash är en vetenskapsman och en virtuos som visat att skivspelare och mixerbord kan vara musikinstrument. Hans äventyr vid skivtallrikarna – ”the adventures of the wheels of steel” – kom att påverka hela populärmusikens utveckling. Den musikform och den hiphopkultur som Grandmaster Flash i mitten av 1970-talet var med och skapade i South Bronx ruiner har 40 år senare vuxit till den största musikgenren i USA och världen.

“It is such an honour, because a lot of times in our culture, what we do as DJs gets overlooked. So for these people to say, lets give this to someone who doesn’t necessarily use a microphone as their gift…for me to be picked out of so many people, I am so, so deeply honoured.”

Joseph Saddler, Grandmaster Flash

”It is a huge honour to be in this illustrious group of musicians who have received the Polar Music Prize. I’m deeply honoured and humbled and I can’t wait to come to Stockholm and meet the other recipients.” – Anne-Sophie Mutter

“This is incredibly humbling and mind-blowing – we are ecstatic. We started the project so that musicians that would not otherwise be seen or heard, would have the chance to express themselves and be recognised. To be in the company of people that have made us all love music for so many years, is truly an honour.” – Whitney Kroenke, medgrundare Playing For Change

H.M. Konungen delar ut priset, som uppgår till en miljon svenska kronor till respektive pristagare, tisdagen den 11 juni. Både prisceremoni och bankett tar plats i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. TV4 direktsänder från banketten kl. 20.00–22.00 med höjdpunkter från eftermiddagens ceremoni.

Polar Talks

Polar Talks 2019 äger rum den 10 juni i Spegelsalen på Grand Hôtel.

Polar Talks är en internationell konferens som med gemensamma krafter från musikens värld, kreativa näringar, techforskning och näringsliv lyfter frågor omkring sociala och kulturella utmaningar. Artister, forskare, entreprenörer och kreativa hjärnor möts i paneler, föreläsningar och master classes för att diskutera lösningar för framtiden, med musikens kraft att förändra som ständig röd tråd – The Power of Music.

Programmet den 10 juni innehåller även exklusiva intervjuer med årets pristagare.

Polar Talks kommer tar även över Institut Suédois i Paris den 12 mars.

Polar Talks är kurerat av Lisa Lindström (VD Doberman) och Anna Ryott (styrelseproffs, bl a Summa Equity och Axel Johnson AB).

Mer information inom kort på vår hemsida.

Tillkännagivande inklusive pressbilder, motivering och pressmeddelande, finns tillgängligt på www.polarmusicprize.org Frågor besvaras av Tanja Määttä, tfn: 072-360 97 17,

mail: tanja@polarmusicprize.org

Om Polarpriset

Polar Music Prize instiftades 1989 av Stig ”Stikkan” Anderson, en legend i den svenska populärmusikens historia. Stig Anderson var förläggare, textförfattare samt manager för ABBA och hade en nyckelroll i bandets fantastiska framgångar. Prisets namn är hämtat från Stig Andersons lika legendariska skivbolag, Polar Music.

Polar Music Prize hyllar musikens kraft och betydelse och delas ut till individer, grupper eller institutioner. Priset korsar musikaliska gränser och ska ges för betydande insatser inom musik och/eller musiklivet och på alla områden inom eller med nära anknytning till musik.

Polar Music Prize belönar två eller flera pristagare för att fira musik i alla dess olika former samt för att betona den ursprungliga intentionen med priset; att bryta ner musikaliska barriärer genom att föra samman människor från olika delar av musikvärlden.

Styrelsen för Polar Music Prize består av representanter från familjen Anderson, SKAP och STIM. En oberoende prisnämnd med 11 ledamöter bestående av bland andra representanter från Sveriges kompositörer och textförfattare (SKAP), Föreningen svenska tonsättare (FST) och Musikförläggarna utser pristagarna.

Recommend this story!