2020 års mottagare av Polar Music Prize är sopranen Anna Netrebko och låtskrivaren Diane Warren.

ANNA NETREBKO
Polar Music Prize 2020 går till den ryska operasopranen Anna Netrebko. Uttrycket “star quality” har en djupare innebörd i operavärlden. Att vara en virtuos sångare är inte nog. Som konstform handlar opera också om att fånga publikens uppmärksamhet. Ingen under modern tid gör detta bättre än operadivan Anna Netrebko. Som en recensent uttryckte det så personifierar hon ordet ”extra”. Med sin fantastiska röst och självlysande karisma är hon en större-än-livet-sångare som håller klassikerna vid liv, säljer slut varje föreställning och fångar uppmärksamheten även hos en publik som är ovan vid opera. Anna Netrebko öppnar dörrar. Hon var den första klassiska musikern som togs upp i Time Magazines lista över ”Top 100 Most Influential People”. När Anna Netrebko uppträder är det omöjligt att vända bort blicken.

DIANE WARREN
Polar Music Prize 2020 tilldelas den amerikanska låtskrivaren Diane Warren, en mästare på att skriva för den mänskliga rösten. Hennes poplåtar förkroppsligar den ovanliga kombinationen att vara lättlyssnade och samtidigt tillräckligt komplexa för att höras hundratals gånger och fortfarande säga något till lyssnaren. Diane Warren är den regerande drottningen över amerikansk populärmusik. Genom att skriva för artister som Céline Dion, Cher, Aerosmith, Whitney Houston, Beyoncé och Lady Gaga samt få elva Oscarsnomineringar för sina låtar till Hollywood-filmer, har hon fullbordat konsten att göra powerballader. Diane Warren äger själv alla sina låtar och driver sitt eget musikförlag, Realsongs, som blivit ett av de mest framgångsrika i världen. Att som sångare få en Diane Warren-sång är en gåva.

”Jag är mycket glad att 2020 års mottagare av Polar Music Prize är Anna Netrebko och Diane Warren. Det är två oerhört talangfulla kvinnor som verkar i det absoluta toppskiktet inom sina respektive genrer.”
– Marie Ledin, vd Polar Music Prize

“When I get on stage, something happens and the quality of the performance is ten times better, like I have a voice telling me what to do. It’s always been with me.

You are entering the stage to give everything you have. You have to put your soul, your heart and all of your knowledge to reach the souls of the audience.

Receiving the Polar Music Prize is a big honour. I am very much looking forward to coming to Stockholm in June.”
– Anna Netrebko

“I don’t have confidence in myself as a human being, but I have unshakeable confidence in my music. When I know something is right, when I know a song is right for somebody…I believe, and it’s unshakeable.

I remember writing ‘Til It Happens To You’ that Lady Gaga sang, and that song got a life of its own. I’m so proud of that song. It had a profound impact on culture and became a real defining moment for the #MeToo movement. I just love that this song, or other songs can have the power to move people to action.

Getting the Polar Music Prize is amazing, I’m so honoured. When I looked at the past recipients of it, that I could be in that company is mind-blowing.”
– Diane Warren

Presskontakt: Maria Stern
tfn: 070-571 04 17
mail: maria.stern@polarmusicprize.org

PRISCEREMONI
Prisceremoni och bankett äger rum i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm tisdag 9 juni 2020.
TV4 Play direktsänder ceremonin från 17.30 och TV4 direktsänder från banketten kl 20.00.

KONSERT MED ANNA NETREBKO
Måndag 8 juni, i samband med Polar Music Prize, framträder Anna Netrebko tillsammans med pianisten Elena Bashkirova på Konserthuset Stockholm. Biljetter finns tillgängliga på Live Nations hemsida från onsdag 12 februari kl. 10.00.

POLAR TALKS 2020
Polar Talks är en årlig internationell konferens som med gemensamma krafter från musikens värld, forskning och näringsliv lyfter frågor kring sociala och kulturella utmaningar. Musikens inverkan på demokratisering står som huvudfokus för årets Polar Talks, med musikens kraft att förändra som ständig röd tråd – “The Power of Music.” Polar Talks leds av Lisa Lindström (vd Doberman) och Anna Ryott (styrelseproffs, bl a Summa Equity och Axel Johnson AB).

Polar Talks 2020 äger rum den 7 maj på Bio Rio i Stockholm. Mer information kommer inom kort på Polar Music Prize hemsida.

POLAR MUSIC PRIZE
Polar Music Prize instiftades 1989 av Stig ”Stikkan” Anderson, en legend i den svenska populärmusikens historia. Stig Anderson var förläggare, textförfattare samt manager för ABBA och hade en nyckelroll i bandets fantastiska framgångar. Prisets namn är hämtat från Stig Andersons lika legendariska skivbolag, Polar Music.

Polar Music Prize belönar två eller flera pristagare för att fira musik i alla dess olika former samt för att betona den ursprungliga intentionen att bryta ner musikaliska barriärer genom att föra samman människor från olika delar av musikvärlden. En oberoende prisnämnd utser pristagarna.

Polar Music Prize hyllar musikens kraft och betydelse och delas ut till individer, grupper eller institutioner. Priset korsar musikaliska gränser och ska ges för betydande insatser inom musiklivet i stort.

TIDIGARE PRISTAGARE
2019 Anne-Sophie Mutter, Grandmaster Flash and Playing for change