Pressmeddelande (SE): Nile Rodgers och Esa-Pekka Salonen tilldelas Polarpriset 2024

Nile Rodgers, den legendariska medgrundaren av sjuttiotalets ikoniska discogrupp Chic, och Esa-Pekka Salonen, den världsberömda tonsättaren och dirigenten, tilldelas The Polar Music Prize 2024. Prisutdelningen kommer att äga rum i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm tisdagen den 21 maj, och sändas live på TV4 klockan 20.00. Hela prisceremonin kan ses via TV4 Play från kl. 18.00.

Nile Rodgers, Chics medgrundare och en framträdande figur inom 1970-talets funk och disco, har skapat odödliga hits som exempelvis "Le Freak" och Diana Ross “Upside Down”. Hans unika talang har lett till framgångsrika samarbeten med ikoner som David Bowie på albumet "Let's Dance" och Madonna på "Like a Virgin", vilka båda definierade 1980-talets musikscen. Dessa projekt, tillsammans med hans arbete med Daft Punk som resulterade i flera Grammy-vinster för bland annat årets låt med "Get Lucky", understryker Rodgers förmåga att överskrida musikaliska gränser och förena generationer genom sitt arbete.

– Detta är en enorm ära för mig. Jag har haft en kärlek till det svenska folket så länge jag kan minnas. Svenskarnas tidiga erkännande av svarta musiker, från Eric Dolphy till Jimi Hendrix, är väldigt viktigt för mig. Det är särskilt meningsfullt att så många av mina favoritlåtskrivare, från Björn & Benny till Max Martin och min käre bortgångne vän Tim ’Avicii’ Bergling, är svenskar som har förändrat musiken över hela världen. Jag ser så mycket fram att komma till Stockholm och ta emot detta fantastiska pris, säger Nile Rodgers.

Esa-Pekka Salonen, banbrytande finsk dirigent och kompositör, har omdefinierat klassisk musik, bland annat genom sitt arbete med Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony och Philharmonia Orchestra. Hans banbrytande tolkningar och verk har belönats med Grawemeyer Award, Léonie Sonning Music Prize och Royal Philharmonic Society's Gold Medal, vilket bekräftar hans globala inflytande. Salonen har även använt ny teknologi för att bredda klassisk musiks räckvidd, vilket har gjort honom till en central figur inom genrens utveckling in i 2000-talet. Hans engagemang för innovation och att göra klassisk musik tillgänglig för fler har varit centralt i hans karriär. Salonen har på så sätt inspirerat en ny generation dirigenter, lyssnare och musiker världen över.

Prismotiveringar
Polar Music Prize 2024 tilldelas Nile Rodgers från USA. Dansmusik har spelats i tusentals år. Få om någon i historien har skapat dansmusik lika sofistikerad och subtilt arrangerad som Nile Rodgers. Det är passande att hans egen grupp hette Chic, då elegans är en del av hans musikaliska adelsmärke. Som kompositör, producent och gitarrist förädlade Nile Rodgers disco och funk till en konstform. Hans huggande gitarrspel, en teknik han själv kallar chucking, skapar ett hypnotiskt sväng som fått miljoner att aldrig vilja lämna dansgolven. De låtar som Nile Rodgers skapat till Chic, Sister Sledge, Diana Ross, David Bowie, Madonna, Daft Punk och många andra är så välgjorda att de kommer att överleva oss alla.

Polar Music Prize 2024 tilldelas Esa-Pekka Salonen från Finland. Genombrottet kom 1983 när han dirigerade Mahlers Symfoni nr 3. En tonsättare som Esa-Pekka Salonen delar många likheter med. Precis som Gustav Mahler har Esa-Pekka Salonen varit lika framstående både som dirigent och som tonsättare och har präglats av samma konstnärliga nyfikenhet. På scenen och i studion omfamnar Esa-Pekka Salonen nya tekniska innovationer, inte för experimenterandets skull, utan som ett sätt att i en föränderlig medievärld få fler att upptäcka fantastisk musik. Esa-Pekka Salonen är en tonmästare i själ och hjärta. Med sin resoluta dirigentpinne vägleder han inte bara symfoniorkestrar utan pekar ut vägen för hela den klassiska musiken.

Polar Talks – save the date
Nile Rodgers och Esa-Pekka Salonen kommer båda att intervjuas under Polar Talks som arrangeras den 20 maj i Stockholm. Polar Talks är Polar Music Prize samtalsserie som utforskar kreativitet, skapande och innovation. Mer information kommer.